بالشت شیردهی یک وسیله چند منظوره و مفید برای مادران شیرده می باشد. با استفاده از بالشت های شیردهی فشار های جسمی مادر در هنگام شیردهی کاهش یافته و پستان به دهان گرفتن بهتر نوزاد در هنگام تغذیه با شیر مادر، بهتر می‌شود.

پس از 9 ماه بارداری اکنون نوبت رویارویی با چالش های جدید به همراه نوزاد می باشد؛یکی از چالش های که مادران با آن زیاد رو به رو میشوند چالش های شیردهی به نوزاد می باشد.

چالش‌های شیردهی برای مادران شیرده

شیر مادر بهترین وعده غذایی برای نوزاد است. البته شیردهی به نوزاد اصلا عمل ساده‌ای نیست. عوامل بسیاری وجود دارد که سبب میشود شیردهی نوزاد به یک کابوس تبدیل شود مانند:
  • پستان به دهان گرفتن نادرست توسط نوزاد
  • ناکافی بودن شیرمادر
  • پوزیشن شیردهی غلط
  • زخم و عفونت پستان
  • کمردرد و پا درد
اما اصلا جای ترس و نگرانی نیست زیرا تمام مادران با این چالش ها روبرو میشوند؛اگر با درد کمر و پا هنگام شیردهی مواجه میشوید بهترین راه حل برای شما بالشت شیردهی می باشد.

آشنایی با بالشت شیردهی

بالش شیردهی یکی از بهترین ملزومات برای شیردهی به نوزادان است و تنها مختص به شیردهی با شیر مادر نیست بلکه مادرانی که شیرخشک را جایگزین شیر خود برای نوزاد کرده اند نیز می‌توانند از بالش شیردهی استفاده کنند. اگر به صورت سزارین نوزاد شما متولد شده، بالش شیردهی میتواند کمک بزرگی به شما هنگام شیردهی به نوزاد کند.
بالشت های شیردهی معمولا به صورت U و C شکل است که در اطراف کمر و دور کمر مادر قرار می‌گیرد تا از پشت، گردن، ستون فقرات و بازو‌ها حمایت کند و از درد و فشار شیردهی را کاهش دهد. 

روش استفاده از بالشت شیردهی

شاید شما اولین تجربه شیردهی خود را دارید بنابراین بهتر است با برخی از نکات هنگام
شیردهی
آشنا شوید:

۱. مکان مناسبی برای شیردهی اختصاص دهید: شیردهی بهترین زمان برای پیوند مادر با نوزاد و انتقال مهر و محبت به نوزاد است. آخرین چیزی که در این زمان به آن نیاز دارید، حواس پرتی است! برای شیردهی یک اتاق آرام و بدون از سر و صدا و هرگونه عوامل حواس پرتی را انتخاب کنید تا بهتر با نوزاد خود ارتباط بگیرید.

۲. قرار دادن بالشت شیردهی در حالت مناسب: بالش را با توجه به طرح Cو Uدور و اطراف کمر خود به طرز صحیحی قرار دهید تا فشار در آغوش کشیدن نوزاد به کمر وارد نشود.

۳. ارتفاع بالش را تنظیم کنید: هر بالشت کمربند یا کش مخصوص دارد هنگامی که ارتفاع بالشت برای کمر شما مناسب بود کمربند آن را ببندید(البته توجه داشته باشید برخی از بالشت های که در طرح UوCتولید میشوند فاقد کمربند می باشند.)

مزیت های بالشت شیردهی

بالشت شیردهی علاوه براینکه برای کاهش درد کمر کاربرد داشته باشد،مزایای دیگری نیز دارد مانند: ۱. آسودگی و راحتی در بارداری: بالشت شیردهی علاوه بر دوران شیردهی ،در 3ماه آخر بارداری میتواند استفاده شود و کمر درد مادران را تا حد مطلوبی کاهش دهد. ۲. پستان گیری راحت‌تر نوزاد: با استفاده از بالشت نوزاد به سینه مادر نزدیک تر خواهد شد و میتواند پستان را راحت تر بر دهان بگیرد و این باعث کاهش درد شیردهی میشود. ۳.مناسب برای بخیه سزارین:مادرانی که سزارین را تجربه کرده اند با کمک این بالشت ها میتوانند از آسیب به بخیه جلوگیری کنند و کمک به بهبود آن کنند. ۴. جلوگیری از مشکلات گوارشی: استفاده از بالشت های شیردهی نوزاد را در پوزیشنی قرار میدهد که سر نوزاد نسبت به بدنش در سطح بالاتری قرار میگیرد و از ریفلاکس، کولیک و سایر مشکلات دستگاه گوارش جلوگیری می‌کند. 5. تقویت عضلات سر و گردن نوزاد: هنگام دمر خواباندن نوزاد که به آن tummy time نیز میگویند شکم نوزاد را به آرامی روی بالشت شیردهی قرار دهید. با انجام این کار نوزاد شما تشویق می‌شود برای بالا گرفتن سر و گردنش از دست و پاهایش استفاده کند.

چگونه بالشت شیردهی مناسب انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بالشت مناسب به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • سطح بالشت باید نرم باشد و لغزنده نباشد.
  • جنس و الیفا به کار رفته در بالشت باید درجه یک و با کیفیت باشد تا نه تنها هنگام شستشو آسیب نبیند بلکه هنگام شیردهی برای نوزاد حساسیت ایجاد نکند.
  • ترجیحا از مواد طبیعی غیر آلرژیک و دوستدار محیط زیست پر شده باشد.
  • بالشتی را انتخاب کنید تا هم قابلیت تعویض کاور و هم قابلیت شستشو داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه